2023 Yılında Firmaları Bekleyen Zorluklar ve Fırsatlar
Firmaların, ekonomik krizleri mümkün olduğunca hasarsız şekilde atlatabilmeleri için akla gelen ilk şey gider kalemlerini azaltmalarıdır. Fakat enflasyonun yükseldiği bir ortamda gider kalemlerini azaltmak bile çoğu zaman gider toplamlarının düşmesini sağlamaz. Bu nedenle firmalar karlılıklarını arttırmak için ürün / hizmet fiyatlarını arttırmak zorunda kalırlar. Bu da ne yazık ki birçok sektör için satış hacimlerinin düşmesi anlamına gelir.
Ekonomik kriz dönemlerinde, firmalara bulundukları sektöre yönelik olarak farklı senaryolarlarda çözümler üretilmesi gerektiği için, firmaların küçülmesini engelleyecek sihirli bir formül maalesef ki yoktur. Fakat firmaların krizden çıkışı için tüm sektörlerde işe yarayabilecek bazı önerilerde bulunmak mümkün.
Pazar araştırması yapın: Çok klişe bir başlık gibi görünse de müşterilerinize dokunmak zorundasınız. Pazar araştırması bir anket şirketiyle yapılmak zorunda değildir. Müşterilerinizi ziyaret etmek ve onları kahve eşliğinde dinlemek fayda sağlayabilir. Ekonomik kriz dönemlerinde müşterilerin ihtiyaç ve tercihleri, olağan zamanlara göre değişebilecektir. Bu nedenle, mevcut ve potansiyel müşterilerinizin ne istediğini anlamak adına mutlaka onları dinleyin. Bu sayede, kriz sırasında daha ilgi çekici ürün ve hizmetler sunabilir ve rakiplerinizden ayrışabilirsiniz.
İş modellerini yeniden düzenleyin: Ekonomik krizler, firmaların iş modellerini yeniden düzenleme zorunluluğunu doğurabilir. Örneğin, perakende mağazalarınız varsa, online satış kanallarınızı güçlendirebilirsiniz. Online satış, iş hacminizi büyüteceği gibi aynı zamanda da sıcak para akışı sağlayacaktır. Perakende satış yapmak zorunda değilsiniz; bayi kanalından satış yapabiliyorsanız bayi ağınızı online ortama taşıyarak hem bayi sayınızı arttırabilir hem de maliyetler nedeniyle giremediğiniz bölgelerden de sipariş alabilirsiniz. Örneğin; Karadeniz Bölgesi'nde faaliyet gösteren bir firmasınız ve satış sahanızı genişletme ihtiyacı duyuyorsunuz. Geleneksel yöntemlerle çevre bölgelerdeki pazarlara girmeye kalktığınızda ister istemez masraflarınız artacaktır. Girmek istediğiniz bölgeler için pazarlamacı işe alacaksınız ve kendisine araç tahsis edip yakıt, otel ve yemek gibi birçok gider kalemini işletmenize yük olarak girmeniz gerekecek. Fakat bayi kanallı satışları artık online olarak da rahatlıkla yapabilirsiniz. Girmek istediğiniz pazarlarda firmalara bayi portalınızı açıp (b2b) o bölgelerden, işletmenize neredeyse hiç gider masrafı girmeden sipariş alabilirsiniz.
Yeni pazarlara girin: Kriz sırasında, mevcut pazarlarınızda talebin azalmasına rağmen, başka pazarlarda talebin artabileceğini unutmayın. Bu nedenle yeni pazarlara girmeyi düşünebilirsiniz. Örneğin yurt dışı satışlarınız için bir birim kurabilirsiniz. Dijital mecralar sayesinde artık yurt dışına satış yapmanız eskisinden çok daha kolay. Böylelikle hem yurt içinde yaşanan ekonomik krizler firmanızı eskisi kadar etkilemez hem de döviz girdileri sayesinde çok daha hızlı büyüyebilirsiniz.
İşbirlikleri kurun: Kriz sırasında iş birlikleri kurmak, güçlerini birleştiren firmalar için daha fazla fırsat yaratabilir. Örneğin, bir üretici ile bir dağıtıcı aralarında bir iş birliği kurarak maliyetleri azaltabilir ve satışlarını artırabilirler. Bu iş birliği için b2b yazılımlar kullanabilirsiniz, böylece kendi iş yükünüzün bir kısmını müşterilerinize aktarabilirsiniz. Sizi, sürekli olarak hesap ekstresi öğrenmek için arayan bir müşteriniz b2b portalınızdan kendi ekstresini görebilir, ödeme yapabilir ve hatta sipariş verebilirler. Böylece muhasebe departmanızın üzerindeki yükü de azaltmış olursunuz.
İnovasyona ağırlık verin: Belki de ekonomik krizlerin tek iyi yanı, inovatif çözümler üretebilme zorunluluğu doğurmalarıdır. İnovasyona ağırlık verin ve mevcut ürün ve hizmetlerinizi geliştirmeye çalışın. Örneğin, yenilikçi bir ürün lansmanı yaparak rakiplerinizden ayrışabilir ve yeni müşteriler edinebilirsiniz. Daha önce de söylediğim gibi bayi kanallı satışlarla pazarınızı büyütmek için geleneksel yöntemler yerine daha inovatif yöntemleri mutlaka değerlendirin.
Burada önerilen ve birbirleriyle ilişkili olan tüm bu yöntemler, firmaların ekonomik krizlerde aradıkları çareye yardımcı olmayı amaçlayan genel bilgiler. Aslında zaten firma sahipleri ticaretle uğraştıkları için tüm bu süreçleri deneyimliyorlar. Fakat bazen işin içinde olunca dışardan bir gözle firmalarına bakamıyorlar. Büyüme ve gelişmenin en önemli ayağı olan teknolojik ayağı es geçebiliyorlar...
Bu nedenle bana, hızla büyüyen firmaların ortak özelliği sorulduğunda hep aynı cevabı veririm: Teknoloji ile yapabilecekleri hiçbir şeyi insanlara yaptırmamaları!
İnsanlara, yazılımların ve robotların yapabileceği işleri yaptırmak yerine firma için katma değer yaratabilecekleri işleri yapmalarını sağlayabiliriz. Gelişimin ve büyümenin tek yolu artık bu.
Nurkan BİLMİŞ
b2bNet